Pages

Monday, 15 November 2010

Cuti Bersalin 90 Hari dan Alkisah Mamat dari Melaka

Aku terpanggil nak buat entri tentang cuti bersalin 90 hari ni. Sebab minggu lepas aku ada terima satu panggilan dari seorang pemanggil ni bertanyakan tentang cuti 90 hari ni dah berkuat kuasa atau tidak. Pekeliling dah kuar atau belum? Yang pelikmya dia tanya pasal pekeliling tu kat aku yang keja kat KKM ni. Pastu aku jawabla yg pelaksaanaannya masih dalam peringkat kajian dan dia boleh follow up dgn lebih lanjut kat JPA la kan. So aku copy jawapan dari soalan rakan MBFPC ku Izzah (thanks dear!)


Sementelah kita dok sibuk berdebat tentang kebaikan dan keburukan cuti ni, adalah sorang mamat ni menyuarakan ketidakpuasaan hatinya tentang keistimewaan yg diberikan kepada kita kaum wanita ni. Boleh rujuk blog rakan disini dan utusan 27/10/10.

Dah Baca? So apa pendapat korang semua?

 Antara petikan mamat tu:
"Sikap bersenang-lenang (walaupun mungkin ada yang mengatakan si ibu tidak akan bersenang lenang apabila terpaksa berjaga siang malam menjaga kerenah bayi) selama tiga bulan sedikit sebanyak akan terbawa-bawa setelah habis tempoh tersebut. Ia mengakibatkan produktiviti sesebuah syarikat menjadi lembap.

Maka, apakah impaknya? Mungkin ramai tidak melihatnya. Tetapi jika diteliti dan direnung secara mendalam, ia akan membawa kepada kerugian kepada wanita. Syarikat-syarikat akan menolak untuk mengupah seorang wanita bekerja dalam organisasi mereka."

Sejak dari dulu lagi majikan sentiasa tidak menyokong usaha penambahan cuti bersalin kerana alasan mengurangkan produktiviti pekerja serta menyekat peluang pekerjaan kepada wanita. Dan alasan lapuk itu sebaiknya kita lupakan dalam era serba moden ini kerana daya saing bukannya berdasarkan gender, sebaliknya cara kerja, kreativiti, inovasi dan produktiviti dihasilkan. Jika masalah produktiviti dibangkitkan dan wanita bersalin dipersalahkan, maka ia hanya satu diskriminasi serta alasan majikan supaya pelaksanaan cuti bersalin 90 hari dengan gaji penuh tidak akan dilaksanakan.
"Kira sahaja tempoh 90 hari itu. Terlalu sedap didengar kerana boleh merapatkan hubungan anak dan ibu. Anak yang baru lahir memerlukan kasih sayang dan perhatian seorang ibu. Mereka memerlukan susu ibu yang tiada tolok tanding dengan mana-mana susu di dunia ini. Namun, apakah selepas 90 hari anak itu akan dilupakan?

Ibu-ibu masih boleh menyusui anak mereka. Ibu-ibu masih boleh bermesra dengan anak-anak mereka walaupun tanpa cuti bersalin selama 90 hari kerana ia seharusnya berbalik kepada sikap ibu tersebut."
Aku rasa mamat ni cakap main sedap rasa. Pernahkah dia menjadi seorang ibu. Pernah dia menyelami dan merasai sendiri kesakitan  ketika melahirkan anak? Bertarung nyawa melahirkan zuriat tercinta. Nyawa pula ibarat hujung-hujung tanduk. Dan adakan dia tahu dan cuba menghayati pelaksaan polisi penyusuan ibu.
Mengikut Konvensyen Organisasi Buruh Antarabangsa terhadap Perlindungan Ibu-Ibu Bersalin 2000 (No. 183), wanita bekerja berhak mendapat sekurang-kurangnya 14 minggu cuti bersalin. Ketika ini, wanita bekerja di negara ini mendapat kurang enam minggu daripada 14 minggu ditetapkan itu. Sayangnya, sehingga hari ini Malaysia masih belum menandatanganinya konvensyen berkenaan.

Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) di Malaysia mendapati cuti bersalin yang tidak mencukupi menyebabkan bayi tidak disusukan sepenuhnya dan data menunjukkan hanya seorang daripada tujuh bayi diberikan susu ibu secara sepenuhnya selama enam bulan pertama kehidupan mereka pada 2006.

Analisis Kementerian Kesihatan mengenai data penyusuan susu ibu kebangsaan 2008 mendapati kadar penyusuan susu ibu sepenuhnya di negara ini adalah tinggi dalam masa dua bulan yang pertama, tetapi menurun secara mendadak selepas dua atau tiga bulan, iaitu masa cuti bersalin tamat dan ibu yang bekerja terpaksa kembali semula kepada pekerjaan mereka.


Strategi Global Pemakanan Bayi dan Anak-Anak Kecil WHO/UNICEF pula menyarankan supaya kanak-kanak diberikan penyusuan susu ibu sepenuhnya dalam masa enam bulan yang pertama kehidupan, dan kemudian terus menyusu dengan pemakanan tambahan yang mencukupi sehingga berumur dua tahun ke atas.

Hasilnya, bayi akan lebih sihat dengan risiko yang rendah untuk mendapat penyakit seperti jangkitan telinga dan respiratori, cirit-birit dan obesiti, manakala ibu pula mendapat manfaat dengan mempunyai risiko yang rendah terhadap kanser ovari dan kanser payudara sebelum berhenti haid.

Justeru, kita perlu melihat bahawa kanak-kanak dan wanita yang lebih sihat membawa manfaat kepada semua orang kerana ia akan mengurangkan perbelanjaan negara untuk penjagaan kesihatan, yang mana lebih sedikit bilangan wanita yang tidak hadir bekerja, meningkatkan kesetiaan pekerja dan melahirkan pekerja lebih produktif.

Sapa2 kalau dengar bebelan mamat tu mesti sakit hati. Kita yang dok kat Malaysia ni masih lagi ketinggalan. Negara jiran seperti Thailand, Indonesia dan Kemboja sudah melaksanakan cuti bergaji selama 90 hari, manakala Singapura lebih ke depan dengan memberi keistimewaan kepada ibu bersalin dengan cuti bergaji selama empat bulan. Ha! tengok tu 4 bulan tau! Kita nak dapat 3 bulan cuti bergaji ni pun dok berdebat tak habis2 lagi. Sebab tu dari segi pentadbiran aku memang salute dgn Singapore ni

Sumber rujukan : Berita Harian 13/06/2010

2 comments:

AlongAzrina78 said...

Sakit hati betul baca komen mamat ni, ingat beranak tu cam berak ke...meneran sampai terkena buasir tau! Hahaha

mummyzara said...

haha..sakit hati kan along.
buasir? dah terkena pun ni ha hehe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails